الاقصى
#navbar-iframe { height: 0px; visibility: hidden; display: none; }

Tuesday, September 12, 2006

الحب... بس من منظور اسلامى 2

طيب نخش في المشاكل... الحب الفطرى بين الشباب والبنات....


يمكن انا كنت بحس بالمشاكل دي كتير اوى.. خصوصاً بين الملتزمين... ويمكن لانى بفضل الله اجتماعى قليلاً ولى أصدقاء متدينين من مختلف الطبفات والبيئات فكان شباب كتير بيتكلموا معايا في الموضوع ...


 


طيب نبتدى من الاول... الحب غريزة فطرية لا يستطيع اى انسان التحكم بها... يعنى عادى جداً ان يرى ان شاب فتاة في الجامعة مثلاً او في اى مكان و تعامل معها قبل ذلك واعجب بها ان يشعر نحوها بالحب والعكس صحيح.. 


 


فالحب كفطرة ليس به اى شئ مطلقاً.. شرعاً واخلاقاً.. اعتراضنا على حب هذه الايام هو ما يحدث باسم الحب.. والحب اطهر واشرف من اين يفعل اشياء هكذا باسمه...


 


السنين الماضية انتشرت اشياء غريبة تفعل باسم الحب... بتاثير من وسائل الاعلام طبعاً... ساعات كتير اوى امر امام مدرسة ثانوية للبنات.... واقف مذهولاً امام ما يحدث... وخصوصاً في بعض المناطق الشعبية.. شباب بكمية كبيرة متجمع امام المدرسة.. ويختلفون فيما يفعلون.. منهم الي بيعاكس... ومنهم الي مستنى صاحبته... ومنهم الي عايز يصاحب... هذا بالنسبة للشباب.. اما للبنات فحدث ولا حرج.. كنت استغرب كيف هؤلاء البنات خارجون من مدرسة.. كل واحدة عاملة في نفسها وفي وشها ولبسها حاجات غريبة وماشية بتتمايع.. وفرحانه انها بتتعاكس... طبعاً هذا لا يمنع ان هناك عشرات من اخواتنا الشريفات العفيفات الطاهرات بعيدات عن كل ذلك الخبث.. ولكن انا اتكلم عن هذه الفئة الموهومة باسم الحب... الاقى البنت في اولى ثانوى ولا حاجة وماشية مع واحد يجي عنده 25-30 سنة.. وهو حاطط ايديه على كتفها وماشى حاضنها في الشارع... وكل ده بادعاء الحب.. ووالله ما غرضه الحب... غرضه شئ اخر... وانا لا ادرى صراحة كيف تقبل البنت هذا؟؟؟


 


سمعت مرة شريط لعمرو خالد عن العلاق بين الجنسين.. فكان يقول ان هناك اناس اجروا استقصاء في عدة جامعات منها كلية تجارة عين شمس... فكان السؤال لماذا ترتبط بشخص من الجنس الاخر... فتقريباً كانت اجابة 78% من الشباب لغرض التهريج والمتعة وقضاء وقت الفراغ....و28% لغرض الزواج... بالنسبة للبنات... كان العكس.. 78% للزواج و28% لقضاء وقت الفراغ وو.... تخليوا يا بنات يا من خدعتم باسم الحب..


 


بس ده مش موضوعنا.... انا موضوعى الحب بين الملتزمين... ناس كتير اوى اتكلمت عن الي بيحصل في الشوارع ده.. لكن انا بوجه كلامى للمتلزمين...


الملتزم كاى انسان عادى.. له قلب.. هذا القلب يحب كأى قلب.... الفرق بين الملتزم وغير الملتزم ان الملتزم والمتدين يستطيع التحكم وتوجيه هذا القلب وهذه العواطف بالطريقة الصحيحة.. اما غير الملتزم فيسير وراء قلبه وعواطفه وشهواته دون تفكير..


 


يخطا اناس كثيرون ان الملتزم عندما يتزوج  فانه يتزوج بطريقة غريبة... لا والله الملتزم يتزوج بحب.. فهو ليس كيس جوافة ماشي.. لا هو له قلب ومن حقه ان يتزوج من يشعر نحوها بالقبول..فعادى جداً ان يشعر الملتزم بالاعجاب تجاه اى فتاة يرى انها تناسبه.. بل ومن الطبيعيى ان يشعر نحوها بالحب فهو في النهاية انسان..


 


انا جلست مع اصدقاء كثيرون لى متدينون وبعضهم بالفعل كان يشعر بالاعجاب تجاه اخت قابلها في مكان ما.. ويكون هو متحير ماذا يفعل؟؟ فهو من المستحيل سواء شرعاً او اخلاقاً ان يذهب إليها ليقول لها انا معجب بك!!!!


 


بعض المتلزمين عندما يواجه بعض هذه المشاكل في احيان كثيرة يقف ولا يعرف ماذا يفعل.. فهو من ناحية مستحيل ان يفعل شئ يغضب الله عزوجل... وفي نفس الوقت قلبه ينبض بالحب.. ويشعر فعلاً ان هذه الفتاة هي اقرب الناس إليه لتكون زوجته...


 


في بعض الاحيان عندما يُسال بعض الشيوخ عن الحب يثوروا ويغضبوا ويحرموا وكأن على الملتزم ان يعيش بلا قلب.. لا بالطبع من حق الملتزم ان يحب... فالحب كفطرة لا شئ عليه اطلاقاً... الحب كسلوك هو المشكلة... ما يفعل باسم الحب هو المشكلة...


 


لذلك على الملتزم ن يكون حذراً للغاية في هذه النقطة حتى لا يرتكب معاصي تغضب الله عزوجل... فاول هذه الاشياء.. عدم اخبار الطرف الاخر بحبه له مطلقاً لاننا لا يمكن مطلقاً تحمل تبعات ما سيحدث بعد ذلك من معاصي.. النقطة الاخرى ان يجتهد بالابتعاد عن هذا الشخص حتى لا يحدث معصية سواء بعدم غض البصر او باشياء اخرى..


 


على الملتزم ان يجتهد قدر الامكان ليتقدم لمن يحبه باسرع وقت... حتى لا تحدث معصية... فكما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( لم ير للمتحابين مثل النكاح ) ابن ماجة (1847)


 


اما بالنسبة للذين مازال امامهم وقت للتقدم للزواج كالطلبة او بعض الاخوة الذين يواجهون مشكلات مادية فهؤلاء مشكلتهم اكبر...


 


ولكن في النهاية لا يوجد حل غير الزواج... فمهما فعلنا فلا يوجد حل غير الزواج... فيجب عليهم الصبر حتى يفك الله عزوجل ازمتهم والتقدم للاخت....


 


الاخوات مشكلتهم اكبر واعوص... فهم لا يملكون سوى انتظار من ياتى للتقدم اليهم... ولكن لنا في رسول الله قدوة حسنة.. في زواجه من السيدة خديجة رضى الله عنها... فهى التى كانت تريد الارتباط برسول الله عزوجل وارسلت صديقتها الى رسول الله عزوجل وتصرفت هذه الصديقة بفطنة كبيرة والمحت لرسول الله ان يتقدم للسيدة خديجة وهذا ما حدث بالفعل.. ولكن المشكلة ان بعض الاخوات يحاولن فعل هذا الشئ فياتى التصرف بالعكس مطلقاً لان الوسيط يتصرف خطأ تماماً او هن يتصرفن خطأ.. فانا لا انصح مطلقاً باللجوء الى هذه الوسيلة الا من اخت ذات حنكة وتعرف كيف تتصرف تماماً..


 


ولكن الحب يتجلى في اعظم صورة بعد كتب الكتاب... وخصوصاً عندما يكون الزوجان ملتزمين قبل الزواج.. كنت احب رؤية العريس والعروس دوماً بعد كتب الكتاب لارى هذه الفرحة التى لا يمكن وصفها على وجوههم... انا اتذكر هذا الصيف كنت في كتب كتاب احد اصدقائي الملتزمين.. فكنت امزح معه لانه كان مستعجل في كتب الكتاب.. فعندما قابلته بعدها بعدة ايام.. فاخذت "اتريئ" عليه بهزار لانه كان مستعجل.. فقالى بنفس النص.. كنت حاسس شعور غريب اوى يا براء... كنت اول مرة امسك بنت من ايديها... فعرفت لماذا ستكون باذن الله عزوجل هذه الاسرة مليئة بالحب باذن الله عزوجل لانها كانت مليئة بالطاعة...


 


ربما لم اطرح حلول واضحة جداً هذا الموضوع الشائك.. لكن صعب على اى شخص ان يحدد حلول واضحة.. فكل اخ له مشكلته الخاصة التى تختلف عن كل اخ اواخت اخرين... عندما كان يسالنى بعض اصدقائي بدافع المشورة.. كنت اجد ان كل مكشلة كل شخص تختلف عن الاخرى تماماً في الظروف والبيئة المحيطة به...


 


فلذا انا اردت فقط طرح الموضوع للنقاش... اردت ان يعرف الجميع ان جواز الصالونات كما يسميه البعض ليس جوازاً جافاً خالياً من الحب.. لا والله هو يكون ملئ بالحب.. لكن بالحب الصادق ... الحب الذي يعمر بيوت...اردت ان يعرف الجميع ان الملتزمين ليسوا اكياس جوافة صامتة لا تعرف قلوبها الحب.. ولا والله الملتزمون اكثر اناس يعرفون الحب.. لكن الحب الصحيح الملئ بالطاعة لله عزوجل...


كان اصدقائى غير الملتزمين يعيبون على دوماً وبالاخص على زواج الصالونات هذا.. يقولوا لي كيف ستتزوج من واحدة متعرفاش... او واحدة تعرفها من بعيد... ونسيوا ان في حاجة اسمها خطوبة للتعرف بين الزوجين المقبلين باذن الله..


 


الحب في النهاية هو فطرة مفطور عليها جميع البشر... لكن الانسان الصحيح الملتزم هو الذي يعرف يوجه قلبه وحبه في طاعة الله عزوجل.


 


اتمنى ان اكون قد وفقت في مناقشة الموضوع.. مع العلم كما قلت بانى لم اكتب لكى اتكلم عن حلول انا فقط اردت طرح الموضوع للنقاش.. وليتبين للجميع ان الملتزمين اناس عادية مثل كل الناس تحب ويخف قلبها لكن الفرق بينهم وبين الاخرين انهم يعرفون كيف يتحكمون في قلوبهم وحبهم بطريق صحيحة.


 


 


خواطر...


 


-         احببت ان اشكر كل شخص بعتلى او اتصل بيا عشان يطمن عليا بعد مقالى الاخير.. فجزى الله خيراً كل من سال... فلم اكن ادرك ان ساسبب هذا القلق للكثير من اصدقائى بسبب مقال صغير فاعتذر..وانا بخير بفضل الله ولكن الواحد ساعات بيمر بلحظات بتكون عصيبة عليه ... والى حصل ده فعلاً اثبتلى اد ايه احساس الحب في الله عزوجل والصحبة الصالحة الي كنت تكلمت عنها في مقالي السابق..


-         اول امبارح.. كان من اسعد الايام الي مرت عليا في الفترة الاخيرة... بسبب مرور يوم في غاية السعادة على اول حب في حياتى بلا خجل.. أمي.. فقد حصلت والدتى امس على درحة الماجستير الثاني في حياتها ...في الفقه الاسلامي بتقدير امتياز باجماع اراء اللجنة العلمية الممتحنة للرسالة.... بينما كان الماجستير الاول لها عندما كانت استاذة في كلية العلوم جامعة القاهرة. فاستطاعت ان تجمع بين العلم الدنيوي والشرعي اكرمها الله وجعلني دوماً باراً بها.. فالف الف مبروك ودائماً وابداً في طاعة الله عزوجل يا أعز واغلى ام..


-احتمال كبير عدد المقالات الي بتنزل على البلوج تقل كتير في الفترة القادمة.. لانشغالي الشديد ولدخول شهر رمضان المبارك مما يعنى تقليل فترة الجلوس على الكمبيوتر والدخول على النت.. فمعذرة.. ولكن باذن الله سيكون هناك خواطر اسبوعية عن رمضان.. لنشجع بعضنا بعضاً على الفوز في هذا المهرجان الايماني الكبير... فرغم انف عبد ادرك رمضان ولم يغفر له...

Labels:

9 Comments:

At 8:41 PM, Blogger shab masry said...

ماشي يا منوفي...لما اشوفك بس

فعلاً انا الموضوع ده في غاية الاهمية ان الناس تفهم ان الملتزم زى اي واحد عادي ان هو يعجب بواحدة وعادي ان هو يحب.. فهو في النهاية له قلب..ومشاعر..

لكن الملتزم يستطيع ضبط مشاعره بما يتماشى مع طاعة الله عزوجل...

كلنا ونحن ملتزمون وفي سن المراهقة اعجبنا ببنات رايناهم في اي مكان.. لكن بعد اسبوعين ولا حاجة تلاقي هذا الاعجاب قد ذهب لانك تعيش في مرحلة المراهقة.. ولكن بعد ان تعدي هذه المرحلة يبدا التفكير العقلي المنطقي مع المشاعر الفياضة... وليست المشاعر وحدها..

وربما ونحن قد عدينا هذه المرحلة ربما في ذهن كل منا شخص اعجب به.. ولكنه في النهاية يجب ان يحرص على طاعة الله عزوجل والتزام الضوابط التى تحول دون ارتكاب معصية لله عزوجل..

ونسال الل عزوجل ان يبلغنا رمضان وان يرزقنا طاعته والقرب منه في هذه الايام العظيمة

 
At 9:40 PM, Anonymous Anonymous said...

حلوة مبارك على الجزمة دي، جاتلي فكره اكتب عنها :)

 
At 2:37 AM, Blogger shab masry said...

اهلاً ايه يا جدعان انت هتتفقوا عليا ولا ايه.... لا انا ورايا رجالة على فكرة فكل واحد يقلق على نفسه..

والله ولا في جزمة ولا يحزنون.. ده منوفي بيهزر

 
At 8:08 PM, Anonymous Anonymous said...

salamu 3alaykom,
gazak ALLAH 5ayran tab3an 3ala el mawdoo3 dah, 2ohaneek 3ala e3tedalak,
but there is something i wanna say:
1- ana mesh ded gawaz el salonat b shakl 3am, bas bardo lazem te5tar kewayes awi, mesh bas taktafi bel este5ara we mata7komsh bel mazhar, mesh 3lashan howa motadayen we heya motadayena yeb2a 5alas.
ana ba2ool el 7ekaya dih 3lashan ana 2a3raf wa7da 2orayeba menni shafet wa7id merabi da2no we me2assar pantalono, we ba3dean sem3et enno 3ayez yet2adimlaha fa taret bih we tab3an 3lashan homa motadayeneen (from thier point of view)mayenfa3sh yekallimo ba3d awy fil 5otoba we maye3odosh ma3a ba3d (from thier point of view)fa lazem yektebo, we ba3d kida banet el mashakel wel e5telafat el gazreya,
2- mesh lazem el motadayeneen yetgawezo bas gawaz salonat, momken yo3gabo b ba3d sawa2 kano fil koliya aw fil sho3'l aw......etc, bas tab3an bel 7odod elli 2al 3aliha bara2.
s3

 
At 5:30 AM, Blogger shab masry said...

jowareya...

1-ana m3aky tb3bn en elwa7da lazem te5tar zwgha kwis..
ana 7sl m3aya 7aga zy kdh.. 7d kan byklmny fa 2aly en fe o5t met2dmha sh5s msh 7assa n7yth bkbol 2wy.. bs hya e7tmal t2bl 3shan momken rbna sbu7anh wta3la b7sn elmo3amla b3d ktb elktab ye5leha ( we 5ly balna mn elklma de) tkblh...

tb3n dh klam 3'lt 100% ezay 22bl wa7ed msh 7asa ne7th bkbol 3shan ta3rdt le zrof mo3yna we shyafa en el3mlia moysra yeb2h 2wafe2 we ana msh 7sa n7yth bekabol.. how come y3ny?? 5lena n7t e7tmal 1% en dh m7slsh.. yeb2h elbnt 2sb7t motzawga mn wa7d msh tay2ah?? we lw m2dretesh tklm tb2h motalqh 3shan 7aga baseta zy de?? la tb3n tafker 3'lt 100% we mynf3sh nfkr beltare2h de asln... dh tb3n 3'er en hya zlmt elragel ely et2dm lha m3aha..

kol wa7d lazem yefhm en elzwag dh 7yah...y3ny hwa by5tar shrek 3omrh we hya bt5tar shreket 3omrha.. fa mynf3sh 5als en 27t e7tmalat..

el5etba fe elislam wod3t lky yt3rf el5ateb 3la 5atebth kwis we y3rf tba3ha we 25ala2ha.. mesh dh yekon b3d ktb elktab... la tb3n... b3d ktb elktab de 5las 2sb7t zogtk.. 2ma el5etba de fehya 3obara 3n en ent 7aset bel ertya7 lw7da we shayf enha momken tekon zogtk fa btt2dm le5tbtha 3shan te3rf 3nha aktr we 3n 25la2ha we tabe3tha we mo3lomat aktr 3nha 3shan te3rf bgd hya tnf3 tekon zogtk wla l2..
ama b2h 7ewkyat b3d ktb elktab net3rf 3la b3d aktr f dh kolh fatey we tashdod we malosh 2sas mn els7a...
we 5lena nftkr 7adesth elrasol sla alah 3leh wslm "ezhb f enzor eliha f enh 27ra 2n yo2dm bynkma"....

we 3la fekra fe3ln ana el7ekya de 7stha 2wy fe elsharen ely fato.. ebn 5aly we 2 mn es7aby.. eltala fas5o 5otobthm b3d ma kano 5las hyktbo ktabhm 3shan shaf 7agat ma3gbthosh fe 5atebth.. fa ta5aylo lw kan ektsfh dh b3d elgwaz!!!!

 
At 5:38 AM, Blogger shab masry said...

y3ny el5olasa en zawag elsalonat makbol gdn.. lkn bshrt mohem w fe 3'ayet el2hmya.. en tkon fe 5otoba le ftra kwisa ye3rfo feha b3d kwias.. tb3n m3 eleltzam bel2dab elshr3ia lel 5etba we 3dm ertkab m3asy to3'db alah 3zwgl bd3wa elta3rf 3la 5atebth..

we dh la ymn3 bardh eny 2tdm l wa7da 3rtha btray2tn ma.. swa2 kolia 2w 3ml 5yry 2w 2qarb 2w 2y 7aga tania... AHM 7AGA BS HWA ELELTZAM BSHR3 ALAH 3Z WGL FE KOL MA NF3LH L2n fe tahys kter by7sl fe el7ta de we nas kter bto23 feha....

by the way.. ana msh fahem eah elfr2 ben 2o7ayeek we 2ohaneek :D:D el2tnen bm3na wa7d t2rebn

 
At 6:09 PM, Blogger sarra said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا مش هعلق على كلمة الأخ منوفى لانى مش ورايا رجالة ولا حاجة وبقلق على نفسى
بس تعرف أخ منوفى الكلمة جت فى الصميم
خييييييييييييييير
ربنا يستر عليكم
وعلينا
بس فعلا أخى شاب مصرى الموضوع شائك جدا
وانا نفسى سؤلت فيه أكثر من مرة
وأظنه بيكون اصعب للاخ عن الأخت لأنه هو من يبدا دائما
بس والله ما ترك ديننا ثغرة لم يتحدث فيها
غير انى _ودون أى إشارة لأن الملتزمون ليس لهم قلوب_ أجد ان الملتزمون بيجدوا كتير من الحب فى دينهم حب حب بجد
تلاقيهم بيعشقوا دينهم لما يسمعوا حاجة للحبيب بيبكوا من الحب والشوق
وربى إخوانى غنه لدين الحق وإنه لمتين
امس كنت فى روم وكان فى مناقشه مع استاذ فاضل علمانى
وهو عنيد جدا ولا يقبل الاسلام تماما
ولكنه قال دون قصد انه يحب جدا ان يسمع سورة الرحمن
ولما تنبه لما قال كان رده انها شعر جمييل جاء ولعياذ بالله من قبل ساحر
علىالعموم مش عايزة ابعد عن موضوعنا كتير بس بارك الله فيكم جميعا
وليذكر لك منا
عسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى ان تحبوا شيئا وهو شر لكم

 
At 3:01 AM, Blogger شركة زهرة العلا said...

موضوع غاية الروعة واجمال
هل تسمحون لي بوضع الوقيع الخاص بي
فنيين كشف تسربات المياه بجدة

 
At 4:52 AM, Blogger Unknown said...

qzz0611
chloe sunglassess
canada goose outlet
tory burch outlet
basketball shoes
true religion outlet
moncler jackets
oakley sunglasses
christian louboutin outlet
kings jerseys
swarovski crystal

 

Post a Comment

<< Home