الاقصى
#navbar-iframe { height: 0px; visibility: hidden; display: none; }

Thursday, April 05, 2007

خواطر سريعة على ما يجري

 


المحاكمات العسكرية...


ولا يزال يقبع خلف القضبان ثله من اشرف رجال الاعمال واساتذة الجامعات... بدون اى تهمة بعد ان براتهم المحاكم العادية... بينما عشرات السارقين واللصوص الذين سرقوا ونهبوا المليارات من البنوك وقتلوا عشرات الناس بجشعهم بتمتعون بحرياتهم... مازال رامح لكح الذي سرق المليارات من البنوك يعيش بكل اريحية .. مازال ممدوح اسماعيل صاحب العبارة التى قتلت العشرات بسبب جشعه يعيش في لندن بكل راحة وامواله وشركاته مازالت تعمل ولم تتم مصادراتها حتى... مازال هانى سرور صاحب اكياس الدم الفاسدة وعضو مجلس الشعب عن الحزب الواطي حراً داخل مصر وشركاته تعمل ولم يتم اتخاذ اى اجراء جدي ضده.. مازال اصحاب اللبن المغشوش يعيشون في حرية... مازال اصحاب الادوية المغشوشة.. مازال الفاسدين والمرتشين واللصوص ينعمون بكل الاموال الحرام.. بينما الشرفاء والعلماء ورجال الاعمال الذين لم يدخل جيوبهم بنس واحد حرام وراء القضبان فقط.. لانهم وقفوا ضد الظلم ولم يرضوا بالطغيان.... الفريق الاول يظن انه الرابح.. لكن التاريخ والسنن الكونية علمتنا دوماً ان من يفوز في النهاية هم اصحاب الحق..  ولكن لابد من التمحيص والاختبار والابتلاء لاصحاب الحق لكى يظهر للجميع انهم يستحقون ذلك.... "وليمحص الله الذين آمنوا ويمحق الكافرين".... "احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا امنا وهم لا يفتنون"...   واعتقد ان عائلات هؤلاء المعتقلين اثبتوا حسن الصبر على الابتلاء.. فما رأيناهم الا اكثر عزماً على المضى في طريق الحق برغم المحن... وما عائلة خيرت الشاطر عنا ببعيد (اعتقل هو وزوج ابنته (دكتور ايمن عبدالغني )واخو زوج ابنته(دكتور محمد عبدالغني) وزوج اخته(دكتور محمود غزلان)... وكلنا راينا ابناء المعتقلين والتربية الاسلامية الصحيحة على الابتلاء والصبر... وما عائشة وانس حسن مالك وسارة ايمن عبدالغني وصفية محمود ابو زيد ومعاذ شوشة عنا ببعيد (وبالمناسبة اغلب هؤلاء الاطفال سنهم من 8-12 سنة)....... هؤلاء الاطفال اثبتوا انهم اكبر من سنهم بكثير.. بقدرتهم على مواجهة ما حاق بهم وثبتوا وتحملوا ما لا يمكن ان يتحمله اشخاص باضعاف عمرهم.....


 


ومرت التعديلات الدستورية كما ارادها الحزب الحاكم...


اعتقد كلنا راينا بوضوح الفيديوهات او الصور التى تبين تزويز النظام الحاكم.. وكلنا بص على الاهرام اليوم الي قبل ما تطلع النتيجة فيه وكان شعب مصر وليبا والسودان والسعودية وفلسطين كلهم كان بيصوتوا في الاستفتاء.. والاقبال الشعبي الرهيب من شباب وشيوخ واحياء واموات...وفي الاخر باعترافهم نسبة الحضور 27% ممن يحق لهم التصويت اى 27% من 35% من شعب مصر(وهم الذين يحق لهم التصويت)...(بينما قالت وكالات الانباء والمنظمات الحقوقية ان الحضور لم يتعدى ال 5%).. ويقلك مرحلة جديدة من تاريخ مصر.. مرحلة ايه ونيلة ايه يا بتاع انت وهو.. لما دستور يصوت عليه اقل من 17% من المصريين.. يبقى دستور دولة ازاى ده يا خروف انت وهوا...


الناظر بعمق لما يحدث.. يدرك ان النظام مهزوز ويتخبط في قراراته.. ويحاول فعل اى شئ ليحافظ على حكمه... كلنا سمعنا عن الاضرابات التى بدات تزداد رويداً رويداً بين العمال .. وبدات من مصانع الغزل في المحلة حتى وصلت للمترو وعمال القطارات.. وهذا اكثر ما يخاف منه النظام.. لانه اذا تحركت طبقة العمال هذه بقوتها.. فهذا يعني انتهاء النظام لا محالة... والمراقب بدقة للحالة المصرية.. يدرك اننا اقتربنا كثيراً من لحظة الانفجار...الحالة الاقتصادية في غاية السوء.. والطبقة الوسطى بدات في الانقراض لتنضم لطبقة الفقراء... والامن يعامل الشعب بغاية القسوة.. ولا اهتمام مطلقاً بمطالب الشعب.. مما يعني اننا اقتربنا كثيراً من لحظة الانفجار... والنظام بغبائه يرتكب الاخطاء تلو الاخرى بدلاً من ان يحاول الاقتراب من شعبه.....


ومن واقع التاريخ والقراءات الاولية للواقع...عندما تحدث لحظة الانفجار الشعبي هذه... ستمر ايام في غاية القسوة.. والشدة ... ستكون ايام عصيبة وخصوصاً على القيادات المعارضة .. فالنظام ساعتها سيلعب لعبة "على وعلى اعدائي"... وكل من يكون له راى معارض اقل ما يقال لما سيحدث له انه "هيطحن".. لكن هذه الايام لن تطول طويلاً بحسب اعتقادي.. وستبدأ بعدها ايام تبدا فيها الامور بالتصلح... وساعتها سيكون الاسلاميون بالمقدمة وهم من يمسكون بزمام الامور باعتبارهم الاكثر شعبية الان... فهل هم مستعدون؟؟؟؟ لا اعتقد ان هناك قوة اسلامية على الساحة الان مستعدة لان تسمك زمام الامور... وباعتراف الاخوان انفسهم هم غير مستعدون لتولي زمام الامور الان.. بالاضافة الى انه في غاية الخطا ان يكون هناك اتجاه اسلامي وحيد قوي على الساحة... ينبغي ان يبدا التيار السلفي والتيارات الاسلامية الاخرى بتطوير انفسهم وتنظيم كوادرهم وتوحيدهم وتنظيم افكارهم حتى يكون مؤهلاً هو الاخر... لان فكرة ان يكون هناك تيار اسلامي وحيد على الساحة يقتل الابداع ويخنق اختلاف الاراء.. بينما وجود اكثر من تيار يثري الساحة ويخلق ابداع في الافكار والاسلوب وتنافس لبيان من هو الافضل وكل ذلك في مصلحة الامة... بشرط ان يكون التنافس شريفاً ومعتمداً على قاعدة.. الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضية.....


 



 


قصاص... كلاكيت للمرة العاشرة..


واعتقل قصاص مرة اخرى.. لا ادري صراحة هي دي المرة الكام الي يعتقل فيها.. اعتقل في 98 اول لما خرج من الجامعة واعتقل في 2001 واتحول محاكمة عسكرية.. واعتقل مرة تانية وقت احداث القضاة القريبة.. واعتقل الاسبوع الماضي مرة اخرى... قصاص كان ليه فضل عليا لا انكره.. وبرغم ان هو ساكن بعيد عني.. فمكناش بنتقابل كتير.. الا انه دايماً كانت من اوائل المسجات الي بتوصلي في العيد كانت بتكون منه... ورغم انى كنت بكون مقصر معاه كتير الا انه كان من حين لاخر يتصل يسال عليا... رغم انه بيكون اكتر انشغالاً مني بكتير.. لانه من احد قيادات الاخوان الشبابية المسئولة عن الجامعات والاعلام وووو.... فكان واهب وقته 24 ساعة في اليوم لله عزوجل...


 انا فاكر اول مرة حبيت اعمل حاجة عامة.. كنت ساعتها في تالتة اعدادي او اولي ثانوي تقريباً.. وكنت مسئول عن التحفيظ في المسجد الي جنبنا.. وبعدين كان المفروض في البروجرام الي الناس حاطهولي ان يتعمل رحلة كل شهر.. وانا طبعاً ساعتها كنت مليش في اى حاجة.. وعمرى ما نظمت اى حاجة.. وفوجئت انى المفروض مسئول عن رحلة طالعها 50 طفل ... سواء بانى اجيب اتوبيسات او اشوف مكان واجيب اكل وووو الى اخر هذه المستلزمات.. وانا كنت في الحاجات دي تقريباً صفر على الشمال... المهم كلمت قصاص ساعتها وقلتله كذا وكذا... عايز اقول انه ربنا يكرمه ظبطلي كل حاجة... كلكمى شركة الاتوبيسات واتفق معاها وكلملى الملاهي الي كنا المفروض نوديها للاطفال وقالي المفروض تجيب كذا وكذا وكذا... ظبطلى كل حاجة ربنا يكرمه بجد بالرغم انه كان مشغول جداً ساعتها... ويمكن بعد كده اى حاجة تنظيمية انا اتعملتها في الرحلة اوعملتها بعد كده تكون في مزيان حسناته....


قصاص والده في السبعينات وعنده فشل كلوي على ما اظن.. ويحتاج اليه دائماً لكي يذهب به كل يومين الى مركز الغسيل الكلوي.. لكنهم لم يرحموا هذا.. واعتقلوه..


قابلته قبل ان يعتقل بيومين.. صدفة.. وكان خاطب قبلها بشهر.. وقعدت اتريئ عليه كتير لان هو متخرج من وقت طويل ولم يتزوج.. فكنا بنقعد نتريئ عليه انه لسه مخطبش.. وانا بكلمه حسيت اد ايه كان فرحان.. وكلمنى عن خطيبته كده بكل الفرح وخجل  الملتزمين في نفس الوقت... وقالي دي معاك في الكلية  يا بني (بس في قسم تاني).. قلتله لا معرفش.. حاول يفكرني بيها وقالي فلانة الي كانت معانا في النشاط الصيفي.. (قصاص كان مسئول عن نشاط صيفي اسلامي لابناء اساتذة جامعة القاهرة... وكنت انا اذهب اليه احياناً في اعدادي).. ولكن للاسف لم اتذكرها.. انا ذكرت هذا فقط لانه كان يتكلم بمنتهى الامل والسعادة... لكنهم قتلوا هذا الامل واعتقلوه.. قتلوه داخله السعادة واغتالوها.. فنسال الله عزوجل ان ينتقم منهم ممن سلبوا السعادة من كل شاب وفتاة وام واب...


وقريباً باذن الله موعد خروجك... وساعتها سنلتقى مرة اخرى.. وسيكون ساعتها في كتب كتابك باذن الله تعالى..


وحتى وهو في السجن ورغم مشاكل العمل له التى لا تنتهي بسبب ظروف اعتقاله كل شوية.. تجده يترك كل هذا ومهتم بمصر... وما يحدث فيها... فلنر رسالته من داخل القضبان..


 


زياد العجماوي...


 


داعية شاب هادئ.. صغير السن اذ لا يتعدى سنه السبعة والعشرين ربيعاً... لا تلبس بعد ان تستمع اليه الا ان تدعو له... يتحدث في الرقائق.. والاخلاق وكيف تصلح قلبك؟؟ وتجعله خالصاً لله عزوجل..  حينما يبدا في التحدث تشعر بان روحك في السماء... وروحانياتك في اعلى حالتها.. تجبرك بعدها على ان تستمر في الحضور له.. له علاقة خاصة مع غير الملتزمين والملتزمين على حد سواء.. 


ربما زياد ليس مشهوراً الى حد كبير الان الا في العجوزة والمهندسين... الا ان كل من يحضر له سواء ملتزم او غير ملتزم يعشر انه يتوجب عليه الحضور مرة... من فتح الله عزوجل على زياد في دروسه...


زياد يخطب الجمعة في كارفور المعادي....كل اسبوع...


بالاضافة الى انه يعطي درس كل يوم اثنين.. في المعادي.. في مسجد فاطمة الزهراء بشارع الجزائر امام تعينات الجيش بعد صلاة العشاء...


بالاضافة الى مسجد اخر في المهندسين ولكنه متوقف حالياً وفور العودة سنبلغكم باذن الله...


فاحرصوا على ان تكونوا هناك... وصدقاً لن تندموا باذن الله تعالى...


 


وللاستماع لبعض دروس زياد حمل ما يعجبك من الاتي... 


موت الشباب (خاص بعد وفاة الشاب هشام الطالب بهندسة القاهرة)..


الصحوبية والاختلاط...


حب الاسلام


بالاضافة الى سلسلته الجديدة التى لم تكتمل بعد (قلوب واعمال)


درس الاخلاص


درس الصلاة


 


img140/807/25x165ov2.gif


 رسالة ويوم الوفاء...

اعتقد ان كثير منا سمع عن يوم الوفاء كما سمته جميعة رسالة للاعمال الخيرية.. هذا اليوم يتلخص ببساطة.. في اقامة حفلة في الصالة المغطاة باستاد القاهرة تجمع 2000 ام مسنة في يوم عيد الام... ويتفضل بحضور واحياء الحفلة.. الفنانون تامر حسني وريكا ومي سليم وبشرى ونور وووووو... لي اصدقاء متطوعون ذهبوا الى هذا الحفل وحكوا لى عن كوارث لا تليق باى شكل من الاشكال بعمل لله عزوجل..


اذن رسالة تذهب الى منحنى اخر واتجاه اخر غير الذي بنيت عليه... شاء الله عزوجل ان قريباً من رسالة في بدايتها يوم انا كانت فرع واحد فقط..وكان لسه بيقولوا يا هادي في الفرع التاني (الان رسالة لديها 25 فرع).. فشاهدت وتعاملت مع الفريق المؤسس  في البداية  كانوا  يعلمون لماذا هم يعملون ويعرفون كيف يعملون... اما الان فيبدوا ان رسالة تعمل من اجل الخير فقط وليس من اجل الله عزوجل... تقوم بعمل الخير بمبدأ "الغاية تبرر الوسيلة"... عندما كنت اجلس مع دكتور شريف عبدالعظيم مؤسس ورئيس مجلس ادارة جمعية رسالة كان حريصاً على ان يبدوا اتجاه رسالة لا ينتمى لاى اتجاه لكي تستمر وهو هنا صحيح.. "ولكن طبعاً الي كان يدقق في البداية كان يجد ان الاغلبية ملتزمون".. كان يفضل ان يكون محايداً.. اما الان فيبدوا انه تخلى عن الحياد... وخسر فئة كبيرة كانت هي الفئة الاكبر والاكثر عملاً والاجتهاداً والتى تخاف اكثر على رسالة.. والتى عليها قامت رسالة.... وهي فئة الملتزمون... ولا استبعد ان تتحول رسالة بعد قليل كباقة الجمعيات الكبيرة المنظرة.. مثل الاورمان مثلاً.. او اذا استمرت في الانحدار بهذا المبدا "الغاية تبرر الوسيلة" فلا استبعد ان نسمع عن انها اصبحت مثل نوادي الروتاري والليونز.....


اى شخص يقوم باى عمل..خصوصاً الاعمال الخيرية... هو في النهاية يرجو منه رضا الله عزوجل ..فلابد ان يعلم ان هناك ضوابط لهذا العمل .. وهذه الضوابط نستمدها من شرع الله عزوجل ... اما ان تركت هذه الضوابط فالثواب يضيع وربما اخذت مكانه ذنوب وليس حسنات.. فهل ما حدث في هذا الحفل يرضى الله عزوجل؟؟؟؟ اعتقد ان ما حدث في هذا الحفل وان كانت الغاية والنية جيدة وهي افراح عشرات الامهات... الا ان الوسيلة غير مقبولة بل واجزم ان من ساهم او شارك في تنظيم هذا الحفل اخذ ذنوب على عاتقه بدلاً من الحسنات.. (وبالمناسبة صديق لي قال ان من احد الشباب المسئولين عن المنصة كان ملتحي...وكان مسئولاً عن حماية من على المنصة .. فبينما تغني احد الفنانات العظيمات اقترب واحد منها يريد ان يقبلها (تخيلوا وده في حفل المفترض انه لله عزوجل) فضربه هذا الملتحي.. طيب حضرتك باة يا سيادة الملتحى.. انت ملتحي ليه؟؟؟ ولا منظرة ولا ايه؟؟ ولا شرع ربنا سبحانه وتعالى الي قالك ربي لحيته برضه قالك انك ممكن تشارك في تنظيم حاجة زي دي؟؟؟!!!!


هناك قاعدة فقية معروفة واية من القران تلخص هذه المواضيع.. القاعدة هي "النية الصالحة لا تصلح العمل الفاسد".. والآية..."ان الله لا يصلح عمل المفسدين"


هذه فقط تذكرة للذين يعملون الان....ليست دعوة لترك رسالة .. ولكنها دعوة للتفكير... تذكروا نواياكم وتذكروا لماذا تقومون بهذا العمل اصلاً واستفت قلبك....


 


عمرو خالد وتامر حسني...


بداية لا انكر ان لعمرو خالد فضل كبير على شخصياً منذ ان قابلته اول مرة.. ودروسه اثرت ومازالت تؤثر في بشكل كبير جداً.. ولا يستطيع ان ينكر احد ان اغلب الشباب الملتزمون الان كانت بداية التزامهم على يد عمرو خالد....


لكن في الفترة الاخيرة لاحظنا ان عمرو بدا ينتهج اتجاه غريب خاص به يعتمد فيه على الوسطية الزيادة عن اللزوم..


لن اعلق على البرنامج الجديد لانى لم ار منه الا لقطات سريعة من الحلقة الاولي والثانية لم ار فيها اى شئ معيب.. لكن الذي اريد ان اعلق عليه هو استعانته بتامر حسنى ليغني في التتر في بداية ونهاية البرنامج...والتبرير الواهي من وجهة نظرى من عمرو ومساعديه وهو ان "تامر جه عايز يعمل حاجة للاسلام نقله لأ "


يا اخوانا.. المفروض كل واحد يعمل في مجال الدعوة لله عزوجل.. يكون عارف حاجة... دعوة الله عزوجل غالية.. وعالية وثمينة... ولا تُرخص للاشخاص.. وانما هم ينالوا شرف الصعود اليها سواء من يدعو او المدعو...


لكن عندما يكون المجال الدعوي مفتوح هكذا بدون اى ضوابط لكل من هب ودب فهذا غير مقبول اطلاقاً.. وما فعله عمرو هو انه رخص وقلل من قيمة الدعوة لله عزوجل التى يحملها على عاتقه.. يعني واحد عايز يعمل حاجة للاسلام اقله تعالى كده من غير اى ضوابط... طيب مهو لو بكرة جت رقاصة وقالت انا هخلي كل اجر الرقص بتاع الشهر ده للاسلام.. هتقلها ايه باة يا استاذ عمرو؟؟.. تامر حسنى الان من رموز الفسق وانتشار الرذيلة في مجتمعنا.. وكليباته وحفلاته خير شاهد... انا ليس عندي اى مانع ان يقوم تامر بعمل فنى انشادي للاسلام... لكن وفق ضوابط الدعوة.. يعني لا يمتزج طيب وخبيث في اناء واحد... مينفعش واحد معروف بهذه الصفات تجي تقلي انه يعمل اغنية لبرنامج ديني دعوي... عندما يعلن انه تاب لله عزوجل من هذه الافعال امام الجميع.. وانه نادم على ما فعل ويراه كان خطا كبير... ساعتها تفتح له طرق الدعوة وساعتها لا عتب على عمرو ان يستعين بيه.. ولكن ان ياتي عمرو به وهو في هذه الحالة يتربع على عرش الغناء في مصر والعالم العربي فهذا غير مقبول اطلاقاً.. هل يتخيل احد ان يستعين الشيخ محمد حسان او الدكتور راغب السرجاني او الشيخ القرضاوي بعمرودياب مثلاً لكى يغني لهم اغاني برامجهم؟؟؟!!!!!!!!


(وهذا لا يعني ان لا اعمل دعوياً على تامر حسنى او عمرودياب اوووو... لا مانع من ان اصادقهم واعمل دعوياً عليهم... لكن عندما يظهر شئ دعوي عالمى مثل برنامج عمرو خالد مينفعش استعين بهم... وهم هم في نظر  الناس والعامة)... فتبرير عمرو وعذره غير مقبول اطلاقاً... بالاضافة الى انها اثارت مشكلة كبيرة مكنش عمرو خالد ناقصها... اضافت له مشكلة ان اغلب الملتزمين رفضوا هذه الفكرة.. فاضاف مشكلة في رايي لم يكن لها لازمة.... بالاضافة الى انها احدثت فتنة لاناس كثير بعدما راو هذا... فعمرو ازال الحواجز التى اجتهد كثير من الدعاة والعلماء في وضعها بين الناس والمغنين والغناء ..(واقصد هنا الناس العادية وليس الملتزمون)...


 


تجمع للمصممين المسلمين...


اقام بعض المصممين المسلمين موقعاً على النت يحاولون فيه التاثير على الراى العام الاجنبي من خلال تصاميهم الموضوعة على احد اكبر المواقع المتخصصة في التصميم... اختى كانت متحمسة جداً وهي تشرح لي (هي واحدة منهم) وارتنى بعض التصاميم.. وفي الحقيقة بعضها كان في غاية الروعة... ربنا يوفقهم.. وده اعلان مدفوع الاجر بضغط من اختى العزيزة... لا بهرز... ربنا يكرمهم يا رب ويوفقهم .. وده مطلوب من كل واحد ان يحاول بكل جهده ان يخدم الاسلام فيما يرى انه يستطيع ان يقدم.. وللاطلاع على التصاميم او الانضمام اليهم يمكنكم زيارتهم على موقعهم هذا..... وهذا موقع اخر ايضاً لناشطين عرب يوجهون خطابهم للراى العام الاجنبي ولكن بالمقالات هذه المرة لمن يريد المشاركة معهم


 


 


اختى الاخري..


يوم الخميس الماضي كان زفاف اخت اخرى لي.. ولكنها ليس اختى من ابى.. انها اختى في الرضاعة ... هي ملتزمة الى حد ما ... ولكن اغلب عائلتنا ليست ملتزمة اصلاً.. وزوجها ليس ملتزم.. فكان الطبيعي ان الفرح سيكون مختلط وبعيد عن الالتزام الى حد كبير.. انا كنت اعرف هذا... فذهبت بعد بدأ ميعاد الفرح بساعتين ودخلت وسلمت على عائلتي بسرعة وعلى العروسة... وانصرفت.. اعتقد لم اتجاوز ثلاث دقائق داخل قاعة الفرح.. ومشيت على طول من الفندق..  لان العملية كانت اخر تهييس...  المهم وانا اتكلم مع اختى الكبرى كانت متضايقة اوي.. ازاى العروسة (اختى من الرضاعة) تعمل فرح كده وهي المفروض ملتزمة وكده... انا قاطعت اختى وقلت لها يكفى كلام في هذا الموضوع واعذريها.. هي خاطئة لا شك في هذا... ولكن في واقع الامر نحن ايضاً مقصرون معها.. لم نوفر لها الصحبة الصالحة وتركناها في البيئة التى لا يوجد بها ملتزمون سواء من العائلة او اصدقائها... انا مثلاً لم ازرها او اجلس معها منذ حوالي السنتين... واختى الكبرى كانت اقصى ما تقوم به هي ان تكلمها كل فترة...ولانها تعيش بعيد عنا الى حد ما (هي تعيش في حلوان).. انا من داخلي عذرتها الى حد كبير وحاولت ان اعوض ذلك بالوقوف الى جانبها في هذه الفترة... والحق يقال انها كانت ربنا يكرمها مستجيبة الى اقصى الدرجات... سواء لما كنت بكلمها او ابعتلها رسائل... اذن المشكلة الى حد كبير فينا اننا لم نوفها حقها... هى اخطات ولكنا ايضاً مخطئون الى حد كبير اننا لم نساعدها وننسادها وهي ملتزمة.. ويمكن دي حاجة بوجهها لكل اخ واخت اسرهم ليست ملتزمة.. بالله عليكم اياكم والقسوة... حد مرة قالي انه مش هيروح فرح اخته عشان هي هتعمله فرح مش اسلامي.... هل هذا يعقل يا اخوانا؟؟؟ مقلتلكش روح وارقص وهيص.. لا انت هتعرف تتصرف بحيث انك تحسسها انك موجود معاها وفي نفس الوقت بعيد عن المعاصي... انتوا مش متخلين لما انا رحت وقعدت لمدة 3 دقايق فقط لما كلمتها بعدها كانت فرحانه ازاى انى جيت لانها كانت فاكرة ان انا مش هجي.. لا انا رحت وححستها ان الواحد جنبها... وفي نفس الوقت وصلتلها الي انت عايزه بان ده غلط لما مقعتدش... مش عارف انا صح ولا لأ في الحتة دي بس انا مقتنع بيها تماماً... لان مينفعش ابداً ان اى حد يسيب اخته في يوم زي ده.. وفي نفس الوقت مينفعش يقعد في مكان ملئ بالمعاصى


 


 


اعتذر للاطالة.. ولكنى اردت تجميع اكبر قدر من الخواطر مرة واحدة لانى امر بظروف تجعلني في غاية الانشغال هذه الايام للاسف...

Labels:

35 Comments:

At 4:06 AM, Blogger أحمد said...

انا معجب جدا بموضوع داعية كارفور دا
يا ترى الدعاية بيكون عليه تخفيض زى بقية الحاجات في دارفور؟

طيب جربت داعية هايبر وان اللى في الشيخ زايد؟

ثم ماذا عن داعية اولاد رجب

 
At 5:24 AM, Blogger shab masry said...

لا فعلاً اخونا بيستخف دمه... انا مش قادر امسك نفسي من الضحك بصراحة...

فعلاً الواحد بيشوف حاجات غريبة كل يوم والله:S:S:S:S

يارب اهدنا وصبرنا يارب

 
At 2:05 AM, Blogger AbdElRaHmaN Ayyash said...

ما شاء الله عليك يا عم براء
و الله يا سيدي مجموعة رائعة
أنا معك تماما في موضوع الفرح
وبالنسبة لموضوع المصممين
عرض علي أن أكون أحدهم
وان شاء الله أكون واحدا منهم قريبا
وان كنت ارى ان اوصل فكرتي عبر مدونتي افضل
لكن ان شاء الله اتواصل تاني مع الدكتور المسؤول معايا عن الموضوع
ثالثا بالنسبة لداعية المعادي
كثير من هم مثله
وفي النهاية مصيرهم .. ربنا يستر ويحميهم ويحمي امثالهم
بجد تدوينة رائعة
لك تحياتي
سلام

 
At 4:31 PM, Anonymous Anonymous said...

assalamu alaikum wr Allah wb..
concerning the wedding.. i totally disagree with you..
and not going to your sister's wedding isn't considered as " qoswa" like you've mentioned.. how could you go to a place where u know that things that Allah (swt) hates and disapproves are done?.. ba3den who said that if u dont go to her wedding means that u dont care? if u really want to show that u care for her yb2a to2af gambha mil awl.. help her get ready for her marriage.. being there for her if she needs u.. assist her anytime.. act like a true brother is enough to show that u care.. it even shows more care than just showing up in her wedding for a couple of minutes to congratulate her and leave.. if u couldve done that from the 1st place and didnt show up in her wedding because she knows that ur doing that lellah.. bel3aks she wouldve respected u for that..

2nd thing is.. any brother or sister represent islam.. if anyone sees a brother with a beard or a sister wearing hijjab or niqab they relate him lel deen 3alatool.. sa7? y3ni law wa7ed multa7y aw wa7da mo7agaba 3amalt ay 7aga whats the 1st thing they say?.. "ahom el muslimeen or el mutadyneen" or whatever .. islam is written all over us.. w da yakfina sharafan w 3ezza eny a7ml esm el islam.. but its not that easy.. we have to be very careful of every single step or action we take.. because we are being focused on..

el by7sal eno lama ay akh aw okht are seen in such places beydo rokhsa lel nas.. wallahi it happens all the time.. 7ta law el akh or el okht di theyre intention was good.. he or she being there is like telling them " it's ok" to exist in such places.. 7ta wlaw le 1 minute.. w 7asal el mawqf da ma3aya kteer..

f bdayt eltezami..once my family went to hard rock cafe ( a place where alcohol and dancing exists) in sharm el sheikh.. reg3o by7koli eno 3adi ya3ni eh el moshkela aroo7 da kan 7ata fi mo7agaba henak.. w mara tnya 3adi y3ni leh 7aram aroo7 el cinema da 7ata shoft munaqaba henak.. w leh 7ram troo7i el fara7 da 7ata shoft wa7da with proper hijab and a guy with a beard..

thats what happens when brothers or sisters go to such places.. law nas 3adya or they dont know their deen or whats haram from halal byftkero eno theres nothing wrong..

w momkn 7ta law nas lesa f awl eltezamha or they still have weak faith y2olo eh da fe3lan fi nas multazima henak tb khalas i might go.. w wallahi 7asalet m3ya abl keda f awl eltezami..
i dont think en ay 7ad y7eb ykoon sabab f eno edi rokhsa lel nas enhom y3mlo 7aga bas bmogarad tawagodhom fil makan da.

and if anyone wants to know if he's on the right track or not.. just ask urself.. would prophet muhammad (pbuh) or any of the companions go to such places even if their intention was to make their family happy just for a couple of minutes??? i dont think so.. we must fear Allah in all our actions.. and i dont think that Allah (swt) would like to see us in places where people are disobeying Him..
wallaho a3lam.
sorry for the long explanation. jAk

 
At 6:10 PM, Blogger محمد عـنـانـى said...

خواطر حلو اوى
انا معجب بموضيعك
تحياتى

 
At 3:03 AM, Blogger m_elmenofy said...

السلام عليكم
الحقيقة يا احمد انت اسمك ده فعلا خساره فيك....مدونتك الهابطة اكبر دليل على كده
واضح انك من المبهورين بالحضارة الغربية و هو ده التقدم بالتحلم بيه
مش عايز اضيع الوقت لان الكلام معاك خسارة لوقتى

براء باشا ...بجد تدوينة رائعة جزاك الله خيرا
بالنسبة لموضوع الافراح...بداية انا عايز اوضح ان نظرة المجتمع دلوقتى للاسف الشديد للملتزمات غير نظرتهم للمحجبات"الايشارابات بانواعها و موضتها المختلفة" و كذلك للملتزمين و الملتحين او المقصرين...انا اقصد ان اصبح الايشارب او الحجاب الغير شرعى ليس بحجة على الملتزمين
فى اماكن كتير زى "السينما و الاماكن المشابهه" بتجد فيها بنات محجبات بس حجاب راس بس و احيانا بتجد شباب يحسب نفسه من الملتزمين متواجد فيها...كل هذا ليس بحجة على الملتزمين او الملتزمات بشئ
المجتمع اصلا للاسف اصبح بيألف هذالمنظر و لا يدينه
لكن ده لا يعم على كل الاماكن فهناك اماكن زى "هارد روك" اظن انه لسه موصلناش الحمدلله انه يكون تواجد الملتزمين او حتى المحجبات هناك عادى و اماكن كتير زيه بتبيع خمور و الخ

بالنسبه لحضور الافراح اظن ان انعزال الملتزم عن العائلة فى تلك المناسبات الاجتماعية الهامة يعتبر تقصير فى صلة الارحام ...ده غير انه ممن يفسر بطرق اخرى خاطئة تزيد من الفجوة بين الملتزم و عائلته
ممكن الاخ الملتزم او الاخت الملتزمة يعمل زى الاخ براء...يحضر لمدة قصيرة جدا و يغادر بعدها بحيث انه يكون قد بارك و حضر و فى نفس الوقت هو ينكر هذا تلك التجاوزات
او الحل الاخر انه لو مجموعة من الملتزمين و ده بيحصل معايا كتير اما ان نجلس الى مائدة فى ركن بعيد من القاعة او اننا نقف فى الخارج برضه بدون المشاركة فى اى اثم حصوصا و ان الجميع منكر لاى خطا قد يحدث

و اخير ا فلنذكر قول الرسول عليه الصلاة و السلام "سياتى الاسلام غريبا و يعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء" اى ان الزمن سياتى علينا بافعال ينكرها علينا المجتمع و هو الصواب و نعيش بها كالغرباء
و السلام عليكم

 
At 11:28 AM, Anonymous Anonymous said...

اممم...بقى اعلان مدفوع الاجر ..هه..
ماشي يا براء...محروم من النسكافيه الابداعي بتاعي حتى اشعار اخر..و برده اياك تقرب من الاوضة حتى اشعار اخر برده...ماااااشي..
بالنسبة للاخ عبد الرحمن عياش...فكرتك عن توصيل افكارك عبر مدونتك راائع..لكن ما المانع من اقتحام كل الوسائل و الطرق..بمعنى اخر..الديفيانت ارت مجتمع فنى من الدرجة الاولى بيضم نخبة من المصممين عبر العالم اجمع من جميع المجالات..و بالطبع سيطرة الاعلام الصهيوني عليه كبيرة تصل احيانا لحذف مواضيع و الغاء اشتراكات ان وصل الامر للاضرار بصورتهم...
لذا كان تفكيرنا من البداية..ما الضير في اقتحام الديفيانت ارت بمبدء دع الصورة تتكلم..
و لازلنا في بداية الطريق..طبعا تواجهنا الكثير من العقبات..و ده طبيعي..لكن بغض النظر عن ده اعتقد ان المجموعة هناك بتحقق نجاح و الحمد لله...
اعضائنا بيزيدوا كل يوم بفضل الله..لكن مشكلتنا الوحيدة حتى الان ان اغلب الاعضاء ليسوا مسلمين..
صراحة احساس بالخجل عالي جدا ان معظم و انشط من يدافع عن قضاياك ليس من ملتك و لا امتك اطلاقا..لكنه اكثر نشاطا و عطاءا منا...
نتمنى ان يزيد اعداد المسلمين المنضمين هناك و يزيد نشاطهم لنصرة قضاياهم..و ربنا يوفقنا جميعا يارب..
جزاكم الله خيرا براء على الاعلان ...و بالتوفيق للجميع باذن الله..
في امان الله و حفظه....

 
At 2:45 PM, Anonymous Anonymous said...

brother "waga3 qalb"..

sub7anAllah.. not attending ur family's wedding khalas yo3tabar enak qate3 el ar7am? who said so?.. law enta betasel ar7amak f kol wa2t.. u visit them all the time.. fa leh neegi 3al sa3ten dol el byortakab feeha ma3asy kteer awi min kol el anwa3 w law maro7nash neb2a khalas qata3na el ra7em..and what "fajwa" are u talking about brother? Sub7anAllah when im with my family ALL the time.. and we spend most of our time together bs lama ma7darsh el sa3ten dol yb2a khalas 3amalt gap between me and my family? Does that make sense to you? ..its not logical brother..
it doesnt even make sense..da gheir eno la ta3a le makhlooq fi ma3seyat al khaleq..

and when i said mo7agaba or multa7y i meant the people who u can actually tell from their looks en homa multazimeen ( not the egyptian hijjab) the islamic hijjab.. and to tell u the truth brother fi mo7agabat byatwagdo fi amaken fiha alcohol and dancing such as hard rock lel asaf..
maybe it only exists in the society that i live in Allaho a3lam..

and like i said.. when they know that ur doing that lellah.. and that u fear Allah and u do not want to exist in a place where people are doing such and such... momken yday2o fl awl shwya.. bas rabena ya3lam enak msh 3ayez tdaye2hom w msh 3ayez t2ba f makan rbna byo3sa feeh.. Allah swt KNOWS that ur trying ur best and ur struggling with them for Him (swt).. sub7anAllah bela3ks b3dha they will totally respect you.. its just a test brother.. w oqsem bellah el mawaqef di 7asalet m3aya kteer m3 ahly.. w ethaza2t fiha kteer w they used to call me an ignorant extremist.. w sub7an moqaleb al qloob.. et7atet f nafs el mawqef tani w olt hathaza2 tani bas sub7anAllah mn gheir ma2ool ay 7aga they told me that theyre so proud of me bfadl ellah.. w wallahi te7es min 3nd ellah.. man yataqi ellah yaj3al laho makhraja.. wa man yatawakal 3ala Allah fa howa 7asbo.. He will grant u more than what u expected.. mish kol 7aga btet3ml bel sahel u have to strive for Allah.. and thats the type of jihad that we should practice in our time.. w zay ma 7adretak olt e7na f zaman el ghorba.. so thats enough proof that u will face problems with the people around u..

like i said.. if the sa7aba existed in our time.. do u think they wouldve gone to such places? where music,dancing,mixing between men and women,extreme tabaroj exists?

balash 7ata sa7aba.. u want to tell me that if any brother or sister goes to such places msh hayoftano masalan?

w law rabena byanzor elaya al2aan al2aan fil makan da.. do u think ana hab2a 7abba en rabena yshofni f makan da wla la2? w hal nazreto ilaya hatb2a nazret reda wala la2?

i would be glad to hear the answer of these questions for those who do not agree barak Allah feekom..
jazakom Allah khayran

 
At 4:10 PM, Blogger shab masry said...

الصديق العزيز عبدالرحمن عياش..

جزاكم الله خيراً على المرور والتعليق..
بالنسبة للديفين ارت او المدونات... المكان الي تحس انك قادر تخدم فيه الاسلام انطلق فيه.. سواء كان باة ديفين ارت او مدونات.. مش مهم ايه... المهم المكان الي تحس انك ممكن تخدم الاسلام فيه انطلق فيه ولا تترد.....

منذ ولدنا ونحن نفخر بالاسلام... فمتى يفخر الاسلام بنا!!!!

 
At 4:32 PM, Blogger shab masry said...

بداية قبل ان ارد على اى شئ انا سعيد بهذه المناقشة التى تحدث.. وهذا كان احد اهم اهدافي اصلاً من المدونة... ان نتناقش كلنا في كل ما يهمنا التزامياً ويهم امتنا من اجل ان نصل في النهاية الى ما نشعر انه يرضي الله عزوجل...

واحسب ان من يتناقش الان حتى وان كانوا مختلفين في وجهات النظر الا انى لا اشك للحظة ان هدفهم هو ارضاء الله عزوجل.. لكن وجهة نظرهم مختلفة قليلاً..ففريق يرضى ان صلة الرحم اولى.. وفريق اخر يرى ان صلة الرحم من الممكن ان يتم اصلاحها لكن لا اقوم بمعصية لله عزوجل لكي اصل رحمي.... وهذان لفريقان موجودان على الارض وليس في هذه القضية فقط وانما في عشرات القضايا الخلافية التى تحدث خلاف بين الملتزمين واحياناً تكون مقتنع براي وتسمع راي اخر مدعم بالادلة ينسف رايك تماماً... فتتبعه.. لذلك لابد من هذه النقاشات بين المختلفين في الاراء ولا جدال بل لا شك ان الجميع سيخرج فائزاً ومستفيداً.. وربما كلمة هنا او هناك من هذا الشخص او هذه الاخت تغير تفكير شخص في مسالة معينة.. وربما تؤثر في طريقة تفكيره ويصبح عنده قبول للاخر... وهذا ليس كلام والله هذا حدث معي شخصياً.. كنت في ثانوي متحزباً ومقتنعاً اشد الاقتناع لراي معين.. وربما الظروف ساعتها التي كانت حولي ساعدت في هذا.. ولكن بعدها عندما بدات اسمع من هذا وذاك.. بدات تتغير طريقة تفكيري وبدات اكثر قابلية بكثير لان اسمع من الاخر.. وهذا ساعدنى كثيراً اذ تبين لي ان رايي كان مخطاً في بعض المسائل ولم يكن هذا الخطا ليصلح لو لم ابدا في السماع للراى الاخر....

علينا ان نسمع للاخرين ونتناقش معهم حتى لو لم نكن مقتنعين في كلامهم في بداية الامر الا انك حتماً ستستفيد.. وستخرج بشئ....

لي عودة باذن الله بعد قليل لادخل في هذا النقاش

 
At 5:44 PM, Blogger shab masry said...

Nourhan...

بداية معلش انا هكتب بالعربي عشان الكلام يوصل لكل الناس...

وجهة نظرك جديرة بالاحترام.. وانا اقتعنت بجزء منها.. ولكن سافصل ردي عليها هنا...

انت ركزتي حديثك على ثلاثة محاور.. ساتكلم في كل محور وحده...

المحور الاول: نظرة غير الملتزمين للملتزمين لما يحضروا حاجة زي دي... وان هما ممكن يفتنوا ويقولوا ما هم الملتزمين بيحضروا حاجة كده...

دلوقتي انا رحت الفرح... سلمت على العائلة وعلى العريس والعروسة ومشيت... فين الحضور باة؟؟ لو اى حد عمل حتة انه يروح يسلم ويمشى على طول ما اعتقدتش ان في حد هياخد فكرة ان ملتزمين قاعدين.. او ان في واحد ملتحي موجود.. بالعكس هما شافوني سلمت ومشيت على طول فهموا لوحدهم ان المكان ده مش مقبول لاى ملتزم.. وحتى لما كانوا بيتحايلوا عليا انى اقعد قلتلهم معلش مش هينفع وكده.. وكل الناس فاهمة انا مقعدتش عشان المكان ده مش مناسب لاى واحد ملتزم لان المكان ده يعصى فيه الله عزوجل... فالناس فهمت الطبيعي اهه وهو ان الملتزمين مش بيحبوا الحاجات دي مش العكس..

الي قلتيه انتى في حتة هارد روك.. دي حاجة مختلفة تماماً.. حد رايح هارد روك.. هو رايح تعمد وقصد معصية الله عزوجل بدون اى سبب.. ورايح يقعد.. لكن الفرح انت رايح تؤدي واجب وتمشي على طول.. لكن هارد روك انت رايح تهيس.. فمفيش علاقة بين الاتنين خالص من وجهة نظرى على الاقل... وحتة ان اى واحد ملتزم يروح هارد روك ده غير مقبول من كل الناس على ما اعتقد.. والمشكلة كمان هارد روك شرم الشيخ.. مش هارد روك الي هنا... يعني العملية متالقة جداً:D

المحور التاني.. رضا الله عزوجل عن وجودك في هذا المكان وما اذا كان الرسول صلى الله عليه وسلم او التابعين سيقبلوا هذا...
هنتكلم على الجزء الاول الي هو رضا الله عزوجل عن وجودك في هذا المكان... نرجع تاني نقول انى مقعدتش اصلاً... انت معدي على مكان سلمت ومشيت مقعدتش.. زي مثلاً واحد معدي من ادام مكان في معصية لله عزوجل وبعدين شاف حد جوه فدخل سلم عليه ومشي... زي مثلاً حفلة التخرج في المدرسة او الجامعة.. مثلاً لو بتاخد شهادة معينة او مشروعك فاز بالجايزة الاولي مثلاً.. فانتى سيبتى كل التهييس الي بيحصل ورحتى مثلاً على اخر ربع ساعة الي بيتوزع فيها جوائز المشاريع... بس.. هل ده فيه مشكلة؟؟ وهل انتى كده عملتى معصية لله عزوجل؟؟؟؟ انا مش شايف ان دخولي وسلامي على الناس في دقيقتين يبقى معصية لله عزوجل..

الجزء التاني بالنسبة للرسول والصحابة.. هو الجزء ده عام شوية.. وهخرج فيه معلش شوية عن هذه القضية.. هل لو الصحابة كانوا في عصرنا وشافوا عدم تطبيق الشريعة هل كانوا ليرضوا؟؟ لو جم شافوا بعض الناس كل الي بتعمله انها تتعلم علم شرعي ومتعملش حاجة للامة هل كانوا هيرضوا؟؟؟ لو جم شافوا ناس بتتحرك بس من غير علم هل كانوا هيرضوا؟؟ هل كانوا هيرضوا لو نزلوا الشارع وشافوا الي بيحصل؟؟؟؟
وضعنا في غاية السوء... فالجزء ده مينفعش يطبق على كل شئ.. لان في حاجات مش هتيجي غير بالتدريج.. مثل اسملة المجتمع.. مينفعش اجي مرة واحدة وعايز اجي اعمل تطبيق للشريعة بالاجبار وعايز كل الناس تلبس كذا وكذا بالاجبار وميكنش حد مقتنع... العملية مش كده.. الجزء ده لاشك بجد بينفع في حاجات كتير اوي.. لكن في حاجات تانية في وضعنا دلوقتي مظنش ان هو ينفع فيها..
لكن برضه مثلاً هرجع تاني واقول انى مش شايف ان في معصية لله عزوجل لان مقعتدش في المكان ده اصلاً .. انا سلمت ومشيت.. هقول حاجة... هو مش الرسول صلى الله عليه وسلم كان بيروح يدعو القبائل في وقت الحج بتاعهم بين الاصنام... وهم بيشركوا بالله عزوجل.. في معصيتهم دي كان بيروح يدعوهم..وده مكان معصية اهه.. مش عارف التشبيه ده صح ولا لأ لكنه جه على دماغي ورايت اننا يمكن ان نسقطه على هذا..

المحور الثالث... انك لو عايز تساعد اخوك او اختك بجد تساعدهم وهم بيجهزوا للفرح بتاعهم وبيجهزوا للجواز وبيتشروا حاجات وكده.. اكيد مفيش شك ان ده اهم حاجة في الموضوع اصلاً لو بصينا من الناحية المنطقية.. ان الواحد يقعد مع اخوه واخته بالايام يجهز معاهم الترتيبات اهم بكتير من انه يروح يقعد معاهم ساعتين في فرح... مفيش خلاف حول الكلمة دي..
لكن لو بصينالها من الناحية العاطفية شوية.. ومش بنتكلم بالشرع دلوقتي خالص.. بنتكلم بمنطق عاطفى فقط.. هل انتى مش هتتالمي او هتتضايقي لو اختك مجتش فرحك؟؟ لو اعز صديقاتك مجتش فرحك مش هتتضايقي؟؟ الفرح بالنسبة لاى واحد رايح يتجوز بيكون من اسعد ايام حياته وبيكون نفسه كل اصحابه والقريبين منه وكل الي بيحبهم يكونوا جنبه.. واكيد بيكون متاضيق اوي لو حد من الي بيبحهم مجاش.. صح ولا لأ؟؟؟ فمفيش شك ان حضور الفرح مهم جداً لصاحب الفرح خصوصاً اذا كان الملتزم شخص قريب منه..
لكن في نفس الوقت احنا كلمتزمين لا نقبل ان نكون في مكان فيه معصية لله عزوجل.. عشان كده بنحاول نشوف حل وسط .. نرضى في الله عزوجل اولاً ومن ثم قريبنا

العملية في الاخر نسبية.. يعني مثلاً.. انا اتنين من اولاد خلاني مرحتش فرحهم.. لان هم نفسهم مش ملتزمين وزوجاتهم مش ملتزمين.. فكان الفرح اخر تهييس.. اما اختى في الرضاعة فكانت ملتزمة الى حد ما فكنت متفائل شوية.. لكن التفائل بتاعي مكنش صحيح..

لكن المشكلة الكبرى ان لو حد قريب منا.. زي اخ او اخت.. دي مشكلة عويصة.. لان حتة انى اقعد دقيقتين وامشي دي مش هتنفع خالص.. لكن في حل تانى بيتعمل وكذا حد عملها... بيروح الفرح.. بس بيقعد بره القاعة خالص.. في الفندق.. ويكون قاعد مثلاً مع اصحاب ليه او قاعد بيعمل اى حاجة.. ولما هما بيكونوا محتاجينه مثلاً في حاجة.. بيبعتوا حد يناديه.... هو حل مش واقعي اوي بصراحة.. لكن مفيش حل سهل موجود...
احنا عايزين المنتصف.. يعني ولا اقعد في القاعة فاغضب الله عزوجل ولا مرحش خالص فاختى تتضايق.. لا ارضي الله عزوجل وفي نفس الوقت مخليش اختى او اخويا يتضايقوا... هما هيتضايقوا اكيد حتى لو قعدت بره.. بس بنسبة اقل لو مرحتش خالص..

الحكاية مش سهلة.. لكن هناك حديثين مهمين جداً لازم نحطهم في دماغنا واحنا بنتكلم في الحاجات دي..
الاول.."من ارضى الله بسخط الناس رضى الله عنه وارضى عنه الناس ومن اسخط الله برضى الناس سخط الله عليه واسخط عليه الناس"..
الثاني..."بدأ الاسلام غريباً وسيعود غريباً كما بدأ فطوبى للغرباء"..
واية لو اتبعناها صدقاً هتظبطلنا كل حاجة.."ومن يتق الله يجعل له مخرجا"ز

..والله اعلم

 
At 5:48 PM, Blogger shab masry said...

محمد العناني..

جزاكم الله خيراً اخي الكريم ومشكور على تعليقك..

منوفي باشا واختى العزيزة والاخت نورهان.. لي عودة باذن الله للتعليق على ما كتبتم

 
At 6:28 PM, Blogger shab masry said...

منوفي باشا.. مبرولك يا ولدي على البلوج الجديدة.. وان شاء الله تتالق وتكون في ميزان حسناتك وينفع الله بها الاسلام والمسلمين...

بالنسبة للمدعو احمد.. لا تشغل نفسك به.. هناك بيت شعر يقول..

ولو ان كل كلباً عوى القمته حجراً*** لصار الحجر مثقال دينار

بالنسبة للمحجبات.. للاسف الي بيص للمحجبات دلوقتي .. ممكن تلاقى 1 من كل 10 هو الي حجابهاً صحيح شرعاً.. للاسف

وبدانا نسمع باة عن الحجاب الذي يساير الموضة.. تلاقي البنت الي المفروض محجبة لابسة اصفر واحمر واخضر وماشية في الشارع بتنور بالتتر الي حاطاها في لبسها.. ويقلك ايه المشكلة لما اكون متحجبة بس حجابي شكله كويس...

هو حد قالك البسي مبهدل ولا موضة سبعينات... البسي كويس ومحترم والستايل بتاعه انيق .. لكن في النهاية يتوفر فيه شروط الحجاب الشرعي.. لا يصف لا يلفت النظر لا يكشف الى اخر شروط الحجاب الشرعي..

بالنسبة للافراح.. انا مش متفق معاك في حتة انك تقعد داخل القاعة في ركن كده مع بعض الناس الملتزمة.. انت كده لازلت في مكان يغضب الله عزوجل وادامك بتلاقي ناس بترقص واغاني شغالة واكيد صاحب الفرح مش هيسيبك كده قاعد لازم يخليك تقوم وتروح معاهم وبتاع.. ففكرة مش كويسة حتة انك تقعد جوه القاعة دي لانك ساعتها مفرقتش باة... انت ساعتها في مكان يغضب الله عزوجل.. ووجودك هكذا هو اقرار للموجودين واضفاء شرعية على ما فعلوه من معصية لله عزوجل... فالاحسن انك تبعد عن القاعة خالص وتقف بره..

وابقى احمد ربنا ساعتها انك في فندق وتعرف تخرج بره:D:D

مرة من سنة كده.. كنت في حاجة.. مش فرح.. بس كانت جلسة ختامية لمؤتمر كده لازم احضرها على باخرة... المهم دي كانت حاجة مش بايدي.. وكان لازم احضر بتكليف من والدي عشان كنت ساعتها مسئول عن مرافقة طلبة مش مصريين وكده..

كنت فاكر ساعتها عشا كده على الباخرة وخلاص.. بعد ما طلعنا لقيتلك واحد طالع بعود وقعد يعزف ويغني.. والي كانوا قاعدين كانوا اساتذة جامعة وطلبة من حوالي 20 دولة في العالم.. هوبة لقيت الناس بتندمج وبتدي في رقص..انا كنت عايز امسك كل واحد واقله يا بني انت دكتور جامعة...
طيب ساعتها بقى قولي الواحد يعمل ايه.. تخرج بره القاعة على النيل على طول::D:D
وقضيها عوم باة ياريس لحد الشط

المهم نزلت جنب السواق بتاع الباخرة كده.. فجنب الكابينة بتاعته حتة لذيذة كده ممكن الواحد يقف فيها.. لقيت فيها اتنين من الطلبة.. ومقضينها.... انا اتخنقت ساعتها وقلت لا مش انا مش طالع تاني.. ورحت عملت عبيط وعامل كانى قاعد على النيل وبتاع وفضلت واقف.. لحد ما هما اتكسفوا ومشيوا:D::D:D

فبعد كده احمد ربنا انك في فندق تعرف تخرج بره القاعة:D:DD:D

 
At 9:39 PM, Blogger shab masry said...

alshaimaa
اختى العزيزة.. ايه الاخبار:D:D?
انا مش بخاف من التهديدات على فكرة(H)
طول عمري اسد(H)
بس كله الا النسكافيه:D:D:D:D

على فكرة انا مش بكره اى حاجة بتتشرب زي ما بكره النسكافيه...بس المضطر يركب الصعب:'(

انا اصلاً مش بحب القعاد في البيت... بس في الايام دي الواحد بيقعد في البيت عشان المفروض .. المفروض يعني انه يذاكر.. ولما يكون ادامي اختيارين مثلاً المذاكرة وحاجة تانية.. اكيد بختار الحاجة التانية دي:D:D:D
وطبعاً النوم احد الاختيارات الجامدة جداً:D:D:D:D
فعشان اخلص من النوم ده بضطر اشرب نسكافيه عشان تقل عدد الاختيارات المقابلة للمذاكرة...
وطبعاً انا بعمل نسكافيه متالق بيكون طعمه عامل زي دوا الفلاجيل كده بعد الشر عليكم لو حد عنده مغص:D:D:D
فلازم على الاقل نستعين بحد بيفهم في الحاجات دي.. وده في الدراسة بس...

لكن في الاجازة ممكن الواحد يقعد يوم ونص من غير اى حاجة.. لانه مش بيذاكر:D:D:D

 
At 12:46 AM, Anonymous Anonymous said...

salamu 3alaykom,
iam jowayreya
1-alf mabrok 2 ur sister, and i do appretiate ennak ro7t, bas talat da2aye2 ya baraa 2olayel awy.

2- b5sos mawdoo3 tamer 7osny: ana shayfa enno mafehosh 7aga, ya3ni wa7ed 3ayez ye3mel 2o3'neya hadfa no2ollo la2 ro7 5alik filli enta bte3milo!!!!!!!!!!!!!!!!!!
w ba3dean mesh men 7a2ak aslan ennak yo7kom 3alih, wala torfod teshta3'al ma3ah fi 7aga 5er badam howa mesh haydorak
(ta3awano 3ala el ber wal takwa)
ya3ni kolina nata3awan 3ala 7aga 5er, malish da3wa ba2a enta bte3mel eah sa7 w bte3mel eah 3'alat,
dr 3abdelmen3em abo el foto7 mara 2al kida, w 2al enina momken neshta3'al ma3a el 7ezb el watani madam 7aga 5er, wana ektana3t awy b kalamo.

3- i totally agree with u 3ala mawdoo3 resala.

 
At 12:52 AM, Blogger m_elmenofy said...

الاخت نورهان بجد جزاك الله خيرا
هلى الفرح او الحفلة العائلية لا تمثل حدث هام جدا فى العائلة ...يعنى زيها زى اى حدث تانى
اعتقد ان لتلك الحفلات مكانة معينة فى العائلات و الحضور فيها هام جدا و لا يمكن تشبيهها بالزيارات العائلية العادية
هناك نظرة هامة اخرى للموضوع نحن هنا لا نتكلم عن ملهى ليلى ..نتكلم عن حفلة او فرح يعنى مهما حدث هناك حدود لن يتم تخطيها
و الملتزمين او الملتزمات اذا علموا بوجود حفله يتم خلالها تخطى تلك الحدود فطبعا لن نحضرها

طيب عدم حضور الافراح لا يؤثر فى العلاقات الاسرية اعتقد ان عليك ان تجربى مثل هذا الامر و تعاملى مع ردود افعال افراد العائلة المقربين منك

عند ذكر حديث الغربة ,هذا لا يعنى ان نعيشها تماما او ان هذا هو زمان الغربة
لو تعاملنا بهذا المنطق مع المجتمع فالننعزل افضل لنا و نترك المجتمع يسير للهاوية
هناك افعال نشعر بها بالغربة فى المجتمع كطلب العلم او الهدى الظاهر و ليس جميع افعالنا و تعاطينا مع المجتمع

اوافق على رأى براء بان حضورى الفرح"اثبات تواجدى" لمدة دقيقتين لا تؤثر
و اذكرك بقول رسول الله صلى الله عليه و سلم "من راى منكم منكرا فليغيره بيديه فان لم يستطع فبلسانه فان لم يستطع فبقلبه و ذلك اضعف الايمان" و جميعنا متفق على انكار تلك المعاصى اقلها بالقلب
انا مقدر كلامك جدا جدا و لكن ...هل يمكنك تطبيق كلامك ده على حياتك كلها "العائلة و الجامعة او المجتمع كله"
هل يمكنك تطبيق هذا الكلام على كل تعاملك مع المجتمع
فالفرح هو صورة من صور المناسبات فى المجتمع
و اعود فاوضح انى ساحرص على عدم معصية الله فى تلك الدقائق القليلة التى ساحضر فيها كحرصى عليها فى الجامعة و مع جيرانى او فى النادى او اى مكان اخر

و بذلك لن ارضى الناس بسخط الله

و لن يمكننا تطبيق كلامك عن وجود الصحابة او التابعين الان و الا سنصاب بصدمه و لن نتمكن من التعامل فى اى مجال فى المجتمع

و الله اعلم

 
At 4:31 PM, Anonymous Anonymous said...

well i've tried it before brother mahmoud.. maybe el weddings 3andena mokhtalefa la2en in our weddings they pass the limits..
couple of years ago kont ba3mel zay ma bt2olo il just go but i wont participate ma3ahom 3shan mayez3aloosh.. u know what happened.. goz khalti shalni be3afya in the middle of the dance floor to dance with them... w msh radi ynazilni.. w kolo etlam 3alena w hesa ya3ni.. i kept screaming to put me down w mafish fayda l7ad ma a3at arafas fi 3shan ynazilni.. w shwya my cousin was talking to me and i found him holding a glass of red wine.. how do u expect me to react??? i know f fara7 okhti maslan theres no way theyl serve wine tab3an.. bas in all hotels alcohol exists.. w law 7ad 3ayez ysharb hayeshrab.. ya3ni khalti masalan does not believe that wine is 7aram.. if shes drinking it just like any drink ma3 el dinner aw zay ay mashroob 3adi mish 7aram..lakenlama wa7ed yeshrab 3shan yeskar 7aram.. sub7anAllah..
fi 7agat tab3an msh b2edna.. ya3ni my father has wine in his home maynfa3sh a2ool la mish hakhosh el beit 3ashan fi khamra.. its out of my hands.. laken kol el hotels el byt3emel fiha afra7 fiha alcohol.. so how could i enter a place where alcohol exists?

and by the way.. i dont go to weddings dlw2ty and all my family knows that.. like i said akeed byday2o fl awl bas khalas.. they understand ana leh msh baroo7 fa khalas.. they got used to it..

belzba lel sa7aba.. both of u didnt get what i meant.. taba2ooha on their time 7ata.. they wont go.. wallaho a3lam

anyway this is what i believe in.. denna el7amdolellah is so clear .. w lma ay wa7ed fena by3ml 7aga lellah (swt) and ur truthful fiha.. rbna haywafa2ak fiha.. mish 3ayz teghdeb rabena w mish 3ayez tday2 ahlak bardo lellah.. teftkr rabena hayseebak? no way.. u just have to believe in it.. and everything will turn out fine..

im not sure about u guys but 3ala 7asab 3elmi u guys come from a religious background..so thank Allah for that.. i dont think that if anyone of u told them ur not going for that reason hayeday2o menoko lel daragdi.. i guess wallaho a3lam.

with all do my respect to both ur opinions bas this is what i believe in wallaho a3lam maybe im wrong.. bas i know 100% that when ur doing something lellah sa7 w mokhles fiha fe3lan enk 3ayez terdeh (swt) theres no way He wont accept it from u... He'll even guide u to what will please him..

 
At 5:21 PM, Blogger Organica said...

I just want to say, I don't like the label "moltazim"....

 
At 5:30 PM, Blogger shab masry said...

ياسر مدني..

هو الي انت كاتبه ده ليه علاقة بالموضوع؟؟؟؟!!!!

الله يكرمكم يا اخوانا.. كل شئ ليه مكانه ووقته ...وده مكان للنقاش حول موضوع معين وليس للدعاية

 
At 5:56 PM, Blogger shab masry said...

jowayreya

1- E7NA ertadena we wafe2na enna nkon moltazem right? eh m3na eleltzam.. eny ertadet n yekon alah 3zgl hwa ely mot7km fe kol 7ayaty we shr3 alah 3zn wgl hwa dostor 7ayaty.. right???
yeb2h maynf3sh akon mtwaged f makn yo3sa feh alah 3zwgl.. mynf3sh akon motawaged fe makan yo3'db alah 3zwgl....
kolna 3arfen keset elmla2kh ely kant ray7a tedmr karia we b3den elmal2eka bt2ol lelah 3zwgl..en feha al3abed folan.. kal..BEH FAEBD2O.. enahoh lam yatm3t waghoh fe kt...
fa hal e7na n2bl 3la nfsna nna nkon zy el3abed de.. e7na ertadena manhg alah 3zwgl tare2 we sabel.. w talama eratdena yeb2h lazem nemshy 3aleh s7.. mkan fe dancing ,music,we 2lsh gamed mynf3sh 2y wa7d moltazem yekon feh...

2- elda3wa lelah 3zwgl mn 2shrf el23mal... we mn el7agat ely do3ah by5do shrf ma b3doh shrf lemogard enhm byshta3'lo fe da3wet alah 3zwgl.. in holy quran "wamn 27sn qwln mmn da3a elah alah".. right?
so eld3wa 3'alia 2wy.. wmynf3sh kdh kol mn hab wdb ye3ml 2y 7aga.. da3wet alah 3zwgl leha dwabet w shrot....
mynf3sh msln ra2asa tedy drs d3wa elsbo7 we belel ter2os!!!!

LA YAMTZG TAYB W 5ABETH F ENA2 WA7D..

hadeth rasol alah SAW.. "mn lm tanhahoh salatah 3n elf7sha2 fla salat lahoh"...

mynf3sh wa7d yekon qema f elfogor we byd3o lenshr elf7sha2 f elmogtm3 elmoslem.. we ana agy adeloh shrf enoh yed5ol f 7aga da3wia... kdh ana ra5st da3wat alah 3zwgl.. "wata3wno 3ala elber waltqwa".. mynf3sh tegy hena 5als..

dh 3'er ftnet elnas ely amr 3mlha.. now momken 2y 7d yesm3 23'any 3ady 5als we tegy teklmoh ye2olk eza kan AMRKHALED 5ala tamer 7osney ye3'neloh!!!!!!!!!!!!


lama yatthr tamer 3ala el22l odam elnas we yo3ln enoh nadem 3ala ma fa3al.. yeb2h sa3etha yeshta3'l lelisalam zy mhwa 3ayz...

ta3aly na5od mesal mn eltare5.. kan fe wa7d esmoh zryab fe elandlos.. mn ashr elmo3'nen we elmoseqen el3rb 3ala mdar eltare5.. hal sem3na n fe 27d el3lma2 fe elw2t dh wafe2 3ala ma yaqom beh.. bal n dr.ragheb elsrgany fe selsltoh 2al n fe mo2r5en kter e3tabroh 27d 2sbab sqot elandlos 3shan kan byb3d elnas 3n eljehad w el3elm w ysh3'lm belmoseqa w ela3'any

kelmt dr.abdelmone3m aboelfoto7 msh moqtan3 beha bsra7a.. i know dr.abdelmon3m sh5sin 3shan waldy sadeq leh.. bs msh bqtn3 b7agat kter by2oloha bsra7a... el3mlia mb2tesh wastia bqdr ma b2et engrar ne7yet elyasar...

lw 3yaza tem3y 7d mn elikhwan s7.. esm3y 7d mn elkobar ely da5lo me7net 54 w 65.. ely etrabo s7.. esm3y dr.rageb elsergany esm3y bshmohands m.sa3ed.. esm3y elshikh ragab zaki.. esm3y 7d mn elnas elb3eda 3n elwastia elmaz3oma bta3et delw2ty.. l2nha msh wastia asln.. we isa aktb 3n elmawdo3 dh 2wl lma afda

 
At 6:25 PM, Blogger shab masry said...

Nourhan again...

first kza 7aga bs el2wl..
2y fra7 momken ye3dy el limits 3ala 7sb es7ab elfr7 nafshm.. y3ny momken yekono mn 3elah moltazma we ye3mlo fr7 2alsh t7n.. we momken yekono msh moltazmen bs elfr7 yekon fe 3'ayt ele7tram..

now wa7da mn 10 hya ely momken ne2ol 3alaha mo7gba s7.. fe mo7gbat byro7o hard rock.. bs 7gabhm 3aml ezay we eltzamhm 3amel ezay.. knt mra 2a3d f cafe elsa3a 1.30 blel m3 kam wa7d sa7by.. da5l 3 girls mnhm wa7da mo7gba.. ana esta3'rbt .. bs nafat.. mafesh 5 d2aye3 la2et el 3 byshrbo sagayer...we b3den b2h 23da msh mo7trma we de7k bsot 3aly we 2lsh 3ala el25r b2h .. ta3alo nro7 2y nady.. we neshof kmeit elmo7gabat ely btshrb sgayer 2d eh.. ta3lo boso 3ala elbnat elmo7gbat bt3ml eh f elgm3a.. we fe sanwy(elwa7d kn hywsl enoh yekrh el7gab mn ely by3mloh :S:S:) we aked kol wa7d mna by2bl kter 2wy wbyshof el7agat de.... fa neshel 7etet elmo7gabat de mn meqyas elmoltazmen.. like u said.. han5od elm3yar.. ISLAMIC hijjab.. not.. egyption HIJJAB.. tmam kdh...

nrg3 lel commnet bta3ek b2h..
ana ma2lotesh enk tro7y to3ody elfr7 .... we ana 2olt le mahmoud fe elrad ely 2bl dh en hma msh haysebok f 7alk we hyakon 3ayzen tro2s m3ahm we bta3.. fa fekrt 7dor elfr7 koloh de Unacceptable... kol ely knt btklm feh enk te7dry teslmy w tmshy..

fe 2y hotel bykon fe wines dh 3ady.. lakn msh bynzel f elfr7 ela b order mn s7ab elfr7... y3ny el7med lelah 23'lb elafra7 ely r7tha maknsh bynzel feha wines.. y3ny 7ata lw elnas msh moltazma bs hma bykon 3ndhm sense kdh en dh unaccptable .. msh kol elnas tb3n bs 23'lbhm b ykon 3ndhm el sense dh..ana fr7 o5ty kan gnboh 3ala tol qa3a we feha nas btshrb alcohol.. fahya btfr2 f elnas

about my family.. only my father and my mother hma ely moltazmen.. lkn my mother's family and my family msh moltazmen.. 5ososan my mother's family... fa fe el25r bardoh enta mo7at bwst msh moltazem.. bs hma tb3n bla shk aksr tafahmn mn wa7d kol 3eltoh msh moltazma....

lkn e7na msh bntklm 3ala baraa 2w mahmoud 2w nourhan.. e7na bntklm 3moman.. bntklm f 2dia ta5os nas motatzma kter 2wy... by3ano mn elmoshkla de.. i have alot of friends kdh..bs lel2sf 23'lbhm mknsh bykon 3arf ye3ml eh we bytr yero7 3shan o5toh 2w 25oh... lkn ha bykon metdaye2 2wy bs msh 3arf ye3ml eh...

ana m3aky gdn n mynf3sh n7dr tol elfr7.. lkn f nafs elw2t lazem n2dm lelnas de 7lol.. mynf3sh nnaqod we bs.. lazem ne2dmlhm 7lol...

23taqd nna kolna motafqen n mynf3sh 7d ye7dr tol elfr7...

lkn ana shyaf msln enoh momken yo3od couple of minutes we yemshy..

2w lw fr7 o5toh 2w 25oh msln we msh hy3rf ye3ml kdh.. yo3od bara elq3a 5als.. we yetsrf be7th n kol ma 7d yegeboh yetsrf we ye5l3..bs yed5ol msln wa2t m3 el3mlia tehda shwia.. fe w2t el 2kl msln...3shan ye7sshm enoh mawegod m3ahm...

el3mlia msh sahla fe3ln.. bs "wmn yaty alah yag3l lahoh ma5rga"

 
At 7:28 PM, Blogger m_elmenofy said...

السلام عليكم
بداية الاخ براء و الاخت نورهان جزاكم الله خيرا
واضح ان فى اختلاف فى نقطتين بس ممكن على اساسهم بتظهر وجهات نظر كلا منا...
النقطة الاولى هى :طبيعة التزام الاسر او الوسط البيتم خلاله تنظيم الفرح..اقصد زى ما قلتى بالنسبة لموضوع الخمور بيختلف التعامل مع هذا الموضوع باختلاف طبيعة الاسرة و تعاملها مع هذا الامر فبالتالى حضور الفرح بيعتمد بشكل ما على مستوى "المعصية او الذنوب " الممكن تتم

النقطة الثانية: تقييمنا للحدث هل هو من الضروريات و لا لا اقصد انى علشان الموضوع ده اقدر اتنازل و ادخل المكان ده او احضر الحدث ده و برضه على هذه النقطة بيعتمد تصرفاتنا

بجد مناقشه مفيده و جزاكم الله خيرا


بالنسبة للاخت جويريه الاخ براء كتب كلمات رائعة فى نقطة تامر حسنى "دعوة الله عزوجل غالية.. وعالية وثمينة... ولا تُرخص للاشخاص.. وانما هم ينالوا شرف الصعود اليها سواء من يدعو او المدعو..." مهم جدا هذه النقطة

و يكفينا من سيرة النبى موقف رسولنا الكريم حين هجته قريش و نالت منه و من اهله و قبيلته فماذا فعل و بمن استعان
لقد استعان باعلم الصحابة بانساب قريش و هو سيدنا "ابو بكر الصديق" و استعان بصحابى فاضل هو "حسان بن ثابت"شاعر الرسول و هو من افضل شعراء العرب و كان من الممكن ان يستعين بشاعر جاهلى او فرد اخر اعلم بانساب قريش و حين سمعت قريش تلك الابيات قالو لم يكتبها سو ابو قحافة "ابو بكر الصديق رضى اللع عنه.....هكذا كان من الافضل لعمرو خالد ان يستعين باحد المنشدين الاسلاميين العالميين ...و ما اكثرهم بدلا من ان يترك هذا الجمع و يستعين باحد السفهه و ليس هذا بكلامى و لكن اعلان فيلمه الاخير خير شاهد
و جزاكم الله خيرا

 
At 7:32 PM, Blogger m_elmenofy said...

عفوا الاخ براء و الاخت نورهان
عذرا بجد كلامى لا يعنى انى اغلق المناقشه حتى لا يفهم خطأ "احنا على ارض براء و بين جمهوره" و جزاكم الله خيرا

 
At 7:58 PM, Blogger shab masry said...

Organic-Muslimah
all of us hate this labels.. but the difference between people around you make you use this labels.. if u want to talk about any part of moslims u have to talk using these labels

 
At 8:47 AM, Blogger محمد said...

ما شاء الله

خوطرك جميلة وأسلوبك ممتع

ربنا يكرمك

 
At 6:27 PM, Blogger shab masry said...

بص يا منوفي..
hya el3mlia zy ma 2olt fe el25r nesbia.. y3ny ana m7drtesh fr7 2wlad 5aly we 7drt fr7 o5ty fe elreda3a 3shan kont 3arf n fr7 ewald 5aly hayover lkn o5ty kont mot2ml 5er shiwa..

ana yemkn 3azer nourhan fe mwqfha dh.. we yemkn lw kont fe makanha we my family kdh .. we wine fe elafra7 we elbet we kdh 23taqd eny knt ha5od mwqf kdh...
we hya yemkn elmoshkla msh f el wine 2wy.. ma fe elafra7 bt7sl ma3asy 23taqd enha akbr bther mn shorb el5mr like (el3ory we elr2s we twabe3hm).. lakn moshkelet ely bygeb wine f fra7oh enoh bykon 5alas el3mlia day3a 3ala el25r m3ah.. y3ny 5las el mafesh 2y no3 mn 2nwa3 el limits momken nteq3ha menoh... laken elnas ely msh btgeb wine 7ata lw kant btshrboh.. bykon 3ndha lazal 7tet sense kdh b2n dh unaccptable.. we bykon fe 7abet limits 7ata l kano 2olylen...

lakn fe el25r zy ma 2olt.. e7na msh bntklm 3ala mahmoud 2w nourhan 2w baraa.. e7na bntklm in general..

23tqd in general.. nesba 2olyla la tt3da el 5% hya ely bykon feha wine fe el2fra7.. lakn 23'lb el2fra7 mabykonsh feha kdh.. lakn tb3n btkon 2alsha ... tyb sa3teha elwa7d ye3ml eh... hwa dh ely bntklm feh.. far7 nas mesh moltazma fe hotel or anyplace.. we el3mlia haysa we r2s we music we bta3..

i dont know bs hya fe el25r 3ala 7sb zerof kol wa7d... bs w3taqd eny lw et7atet f elmwqf dh ha7wel 2wazen ben 7agte..
1- ta3et alah 3zwgl we eny makonsh mawegod fe makan yo3'deb alah 3zwgl.. de 2wl 7aga..
2- tany 7aga eny mz3lesh my brother or sister.. swa2 b2h b2ny 2ro7 5 w2mshy(we dh m23taqdesh enoh hynf3).. 2w el7al eltany ely ana 23rf nas 3amletoh.. enohm 23do bra elqa3a.. we maknosh byd5lo ela kol fen we fen.. d2e2a kdh we yetl3o tany.. 3shan msln ye7sshm enoh m3ahm.. hwa 7al msh waqe3y.. bs hwa dh ely byt3ml..

elwa7d by3od yelf we yedor wk2n ta3et alah 3zwgl we hya elftera sh2 3'areb we 3'er maqbol... fa aftkr 7adeth rasol alah SAW "bd2 alaislam 3'arebn wsaya3od 3'arebm lma bd2 fa toba lel 3'orba2"..

lkn 5aly balk ezay ttb2 el7adeth dh we fe nafs elw2t matn3zlesh we tekon mashy fe da3wtk tadregen lelnas ely 7awalek... hya de elmoskla we ely 23'lbna mby3rfsh yewazen ben el2nen.. swa2 b2noh yemel lelen3zal we yeseb elgoz2 eltany.. 2w yemel lelgoz2 eltany we yebd2 fe eltanazol gamd fe shr3 alah 3zwgl...

nas2l alah 2n yofhmna we yo3lma w 2n yanf3na bma 3mlna

 
At 3:09 AM, Blogger shab masry said...

معذرة بس تصحيح بسيط..

الحديث "من لم تنهه صلاته عن الفحشاء فلا صلاة له".. وهذا الحديث عن ابن عباس مرفوعاً..


نبهتنى الاخت نورهان الى انه ضعيف

فبعد التدقيق والبحث وجدت ان الالباني قال عن ضعيف سنداً ومتناً ولم يصح عن رسول الله صلى الله عيه وسلم....

الا انه صح كأثر عن ابن مسعود والحسن البصري وابن عباس رضى الله عنه...

بالاضافة الى حديث اخر رواه احمد باسناد صحيح من حديث ابو هريرة.. وهذا الحديث له معنى شبيه بالمعني السابق

رسول الله صلى الله عليه وسلم لما قيل له : " إن فلانا يصلي الليل كله فإذا أصبح سرق ؛ فقال : سينهاه ما تقول ، أو قال : ستمنعه صلاته "

الخلاصة ان الحديث باطل كما قال عنه الالباني.. ولكنه اثر صحيح عن ابن مسعود والحسن البصرى وابن عباس..والحديث الثاني رواه احمد في مسنده في نفس المعني

فوجب التنبيه فقط..

 
At 1:04 PM, Blogger Organica said...

Good links bil3arabi, and this is how I feel about the whole Label ya Shab.

http://nournour.blogspot.com/2007/03/blog-post_14.html

 
At 5:58 PM, Blogger مشروع انسان said...

عندك حق النظام خلاص بيجيب اخره
وشكله بيودع
وبيخرف فى اخر ايامه
اللهم عجل بالفرج من عندك

 
At 9:08 AM, Blogger عمر عاشق القرآن said...

عام على التدوين ...
كل سنة وانت مدون ..
بجد الموضوع رائع و مشرف
وبالنسبة لموضوع منوفى فانا رديت عنده انا تقريبا معاه بنسبة 95 %

__________
ليك رسالة عندى فى مدونتى مهمة جدا جدا

 
At 1:56 PM, Anonymous Anonymous said...

http://densrecan.la2host.ru/23-gerosio.html saab bankruptcy http://enrupme.la2host.ru/avto-spetstehnika.htm law firms forced into bankruptcy http://prerertic.la2host.ru/pagesto_182.htm xm radio bankruptcy http://infritac.la2host.ru/46-gerosio.htm bankruptcy chapter 7 exemptions http://dropenpa.la2host.ru/avtokran-ks-3577.html biggest thing about filing for bankruptcy http://netpnichen.la2host.ru/lindi_01-03-2009.htm bankruptcy lawyers jews http://lauknowhet.la2host.ru/upravlenie-buldozerom.htm plano bankruptcy attorney http://crysredto.la2host.ru/pagesto_148.html file bankruptcy http://crysredto.la2host.ru/01-2009.htm attorney sacramento bankruptcy
http://opcosless.la2host.ru/lindi_11-08-2008.html san diego diocese bankruptcy http://bezzcentlin.la2host.ru/07-2008.htm california bankruptcy law http://samocon.la2host.ru/10-2008.htm sean widdecombe bankruptcy

 
At 12:48 PM, Anonymous Anonymous said...

It will also boost your immune system by encouraging your sizegenetics to produce a large several white blood cells. The extra white blood cells will probably produced owing to the therapeutic gay sizegenetics and they may be help fight any infections, colds and illnesses. For those involved inside highly stressful job or situation or if you ever lead a very busy and hectic life then a drop within your anxiety levels might be a massive benefit. Also for those who were recently operated and so you are still recovering from an operation then a therapeutic gay sizegenetics will also aid you to recover much quicker.
http://sizegenetics-reviewx.tumblr.com/

 
At 5:26 PM, Anonymous Anonymous said...

[url=http://dcxvssh.com]RdQaJ[/url] - VctJqS - http://yuxeflk.com

 
At 4:55 AM, Blogger Unknown said...

qzz0611
rockets jerseys
raptors jerseys
ugg outlet
canada goose outlet
jimmy choo shoes
air more uptempo
magic jerseys
burberry outlet
prada outlet
under armour outlet

 
At 4:53 PM, Anonymous Anonymous said...

palm angels
off white outlet
off white hoodie
jordan shoes
jordan travis scott

 

Post a Comment

<< Home